Z šetření  hospodářské komory mezi 796 živnostníky a podniky vyplynulo, že podnikatelé nejlépe hodnotí svou zkušenost při podávání žádosti v programu „Pětadvacítka“ z dílny ministerstva financí. Poměrně slušně je hodnocen i program Antivirus, nejkritizovanějším se stal program COVID. Podnikatelé u těchto vládních programů nejčastěji kritizují administrativní složitost, nejednoznačnost zadání, přímo chyby v pokynech nebo nulovou zpětnou vazbu ze strany úředníků.

Napište nám na ohk@opava.cz, jakou zkušenost jste měli Vy,

Program „Pětadvacítka“ kladně označilo 75 % podnikatelů, přičemž ocenili hlavně jednoduchý formulář a rychlost vyřízení jejich žádosti o poskytnutí kompenzačního bonusu. V některých případech výplata peněz proběhla do dvou až tří dní od podání žádosti.

Co se týká programu ministerstva práce Antivirus, zaměstnavatelé nejčastěji kritizují s programem spojenou administrativní náročnost nebo nejednoznačnost zadání (74 % firem). Opakovaným problémem je například požadovaný název odesílaného souboru, bez něhož žádost nebyla přijata, nebo rozpor v požadavcích na vyplnění žádosti v návodu a při skutečném vyplňování formulářů. Žadatelé ale pozitivně vnímají vstřícnost pracovníků Úřadu práce, kteří je aktivně obvolávali, aby žádosti opravili.

Nejhůře hodnoceným programem se stal program COVID (I, II) od ministerstva průmyslu. Z odpovědí podnikatelů vyplývá, že hlavně u tohoto programu podnikatele zklamalo, jak tuto pomoc vláda prezentuje, a jak je reálně poskytována. Žádný z komentářů podnikatelů týkající se programu COVID nebyl čistě pozitivní. A to dokonce ani od podnikatelů, kteří na prostředky z tohoto programu dosáhli.

Za největší problém označili, že na vyplněnou žádost nedostali vůbec žádnou odpověď (46 % žadatelů o COVID I či II). Respondenti tento fakt považují až za urážlivý i proto, že vyplnění žádosti a administrativa spojená s podáním byly pro ně náročné.

Druhým nejčastějším problémem je, že žadatelům nebyl ani oznámen důvod zamítnutí jejich žádosti. Odpovědi byly totiž vygenerovány automatem. A ani poté, co se opakovaně obrátili na ČMZRB, jim důvod zamítnutí žádosti v naprosté většině případů nebyl sdělen. Žadatelé se tak nemohou ze svých chyb poučit, aby byli při příštím podání žádosti úspěšní.

Výběr reakcí:

  • Po měsíci přišla automatická odpověď z COVID I zamítnuto pro formální chybu. COVID II po 14 dnech zamítnutí pro formální chybu. Ani v jednom případě nás nikdo nás nekontaktoval s doplněním nebo možnou opravou. (Mikro firma; Zlínský kraj; PO; Restaurační služby)
  • COVID I a II nepomůže firmám, které rozjely podnikání v minulých dvou letech, mají ztráty z počátku podnikání a letošní letní sezóna měla být první naplno zisková. (Malá firma; Středočeský kraj; PO; Restaurační služby)
  • ČMRZB jsem požádala o úvěr 19.3. Potom jsme dostali pořadové číslo žádosti s tím, že máme čekat, až nás bude kontaktovat bankovní poradce. V pátek 17.4. mi už čekání přišlo příliš dlouhé, tak jsem přes jejich webové stránky odeslala dotaz, jak to bude dál. Odpověď mi přišla ten samý den: „prostředky již byly zcela vyčerpány, a proto musíme Vaši žádost vyřadit z dalšího hodnotícího procesu.“ (Malá firma; Praha; PO; Maloobchod)
  • Zkušenosti máme za naše klienty, kterým jsme se snažili žádat o úvěry COVID I a II. Bohužel prezentace vlády, že to budou prostředky pro ty potřebné (restaurace a hotely) jsou velmi plané, žádná banka těmto subjektům nechce půjčovat. (Mikro firma; Ústecký kraj; OSVČ; Služby pro podniky (ale jednají za své klienty))
Bottom Left

Pokračováním v používání webu souhlasíte s používáním cookies. Více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít